انواع زگیل (زگیل معمولی، پهن، خوشه ای و رشته ای) و روش های درمانی آن

روش های تشخیص انواع بیماری و به روز ترین مطالب پزشکی

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

انواع زگیل (زگیل معمولی، پهن، خوشه ای و رشته ای) و روش های درمانی آن

زگیل یک بیماری شایع پوستی است که برای بسیاری از شما آشناست . این بیماری به شکل زائده هایی گوشتی و سفت بر روی نقاط مختلف پوست بدن ظاهر می شوند . این زائده ها انواع و اندازه های مختلفی دارند و ممکن است به شکل تک و پراکنده به وجود بیایند و گاهی هم از رشد و تجمع چندین زگیل، زائده های بزرگتری به وجود می آید که به زگیل های خوشه ای معروفند.

رنگ آن ها بر حسب نوع و محل پیدایش بسیار متفاوت است و اغلب به رنگ پوست یا کمی تیره تر از آن می باشد.

عامل اصلی ایجاد این بیماری نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است . این ویروس به شدت مسری است و میتواند از طرق زیر به افراد منتقل شود .

  • تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده
  • استفاده از وسایل شخصی فرد آلوده
  • جای زخم ها

انواع زگیل

بنا بر گفته های کلینیک نوین ویروس HPV بیش از ۱۰۰ تیپ و نوع مختلف دارد که باعث به وجود آمدن انواع و اقسام زائده در نقاط مختلف بدن می شوند. برخی از این ضایعه ها بر روی دست و پا و سایر نقاط بدن شروع به رشد می کنند و برخی دیگر هم فقط در اندام های تناسلی و مقعد قادر به رشد هستند .
تیپ هایی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم بندی می شوند. تیپ های پرخطر این ویروس علاوه بر ایجاد زگیل تناسلی و زگیل مقعد می توانند باعث ایجاد انواع بیماری های مهلک مانند سرطان دهانه ی رحم، مقعد و واژن در زنان شود .
احتمال ایجاد زگیل های تناسلی در افرادی که سیستم ایمنی بدنی آنها نسبت به سایر افراد ضعیف تر است بسیار بیشتر می باشد.

زگیل معمولی

شایع ترین نوع است که با ظاهری زبر و خشن و معمولا به صورت تکی بر روی نواحی دست و زانوها به وجود می آید.

زگیل معمولی

زگیل مسطح

ظاهر آن صاف و پهن است و رنگ آن قهوه ای کمرنگ مایل به زرد است . این نوع معمولا به صورت پراکنده و در تعداد زیاد می تواند بر روی نواحی صورت ، گردن ، دست ها ، مچ و زانوها ایجاد شوند.

آیا زگیل‌ها به خودی خود از بین می‌روند؟

طبق گزارش ویکی پدیا اغلب زگیل‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند اگرچه ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد تا ناپدید شوند. اما بعضی از زگیل‌ها هم خود به خود از بین نمی‌روند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا بعضی زگیل‌ها به خودی خود ناپدید شده، و بعضی دیگر نمی‌شوند.

برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی معمولاً دو روش کرایوتراپی و لیزر زگیل تناسلی تجویز می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.