چه ژن هایی باعث ایجاد سرطان می شوند؟

روش های تشخیص انواع بیماری و به روز ترین مطالب پزشکی

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

چه ژن هایی باعث ایجاد سرطان می شوند؟


در این مطلب به بررسی سوال "چه ژن هایی باعث ایجاد سرطان می شوند؟" و در واقع همان ژنتیک شناسی سرطان می پردازیم.


ژن ها در DNA هر سلول بدن وجود دارند. آنها نحوه عملکرد سلول را کنترل می کنند ، از جمله:

1. چگونگی رشد سریع هر سلول

2. هر سلول چند وقت یکبار تقسیم می شود

3. و هر سلول در بدن چه مدت زندگی می کند

محققان تخمین می زنند که هر سلول حاوی 30،000 ژن مختلف است. در هر سلول ، ژنها بر روی کروموزومها قرار دارند.


کروموزوم چیست؟

کروموزوم ها ساختارهایی شبیه به نخ در سلول هایی هستند که حاوی ژن ها هستند. در بدن هر انسان سالم 46 کروموزوم وجود دارد که در 2 مجموعه 23 عددی قرار گرفته اند.

شما یک مجموعه را از مادر خود و مجموعه دیگر را از پدر خود به ارث می برید. یک کروموزوم در هر مجموعه مشخص می کند که شما زن هستید یا مرد. 22 جفت کروموزوم دیگر خصوصیات بدنی را تعیین می کنند. این جفت های کروموزومی اتوزوم نامیده می شوند.


ژنها چگونه کار می کنند؟

ژنها با ساختن پروتئین نحوه عملکرد سلولهای شما را کنترل می کنند. پروتئین ها عملکردهای خاصی دارند و به عنوان پیام دهنده سلول عمل می کنند.

هر ژن برای ساختن پروتئین خود باید دستورالعمل های صحیحی داشته باشد. این روند اجازه می دهد تا پروتئین عملکرد صحیحی بر سلول داشته باشد.

تمام سرطان ها از زمانی شروع می شوند که یک یا چند ژن در یک سلول جهش می یابد. هر جهش یک تغییر است. این جهش ها باعث ایجاد پروتئین غیر طبیعی می شوند و یا حتی ممکن است از تشکیل پروتئین جلوگیری کند.

یک پروتئین غیر طبیعی اطلاعات متفاوتی نسبت به یک پروتئین طبیعی ارائه می دهد. این می تواند باعث شود سلولها به طور غیر قابل کنترل تکثیر شده و سرطانی شوند.

جهش های ژنتیکی

2 نوع اساسی جهش ژنتیکی وجود دارد:

 جهش های اکتسابی

این جهش ها شایع ترین علت سرطان هستند. آنها در اثر آسیب به ژن ها در یک سلول خاص در طول زندگی فرد رخ می دهند. به عنوان مثال ، این می تواند یک سلول پستان یا یک سلول بزرگ روده بزرگ باشد ، که در ادامه بارها به تقسیم ادامه می یابد و یک تومور را تشکیل می دهد. تومور یک توده غیر طبیعی است. سرطانی که به علت جهش های اکتسابی رخ می دهد ، سرطان پراکنده نامیده می شود. جهشهای اکتسابی در هر سلول بدن یافت نمی شود و از والدین به فرزند منتقل نمی شود.

عواملی که باعث ایجاد این جهش ها می شوند عبارتند از:

تنباکو

اشعه ماوراء بنفش (UV)

ویروس ها

سن


جهش ژرمینال

این جهش کمتر متداول است. جهش ژرمینال زمانی رخ می دهد که میکروب در سلول اسپرم یا سلول تخم رخ باشد. در زمان تولد به طور مستقیم از والدین به فرزند منتقل می شود. با بزرگ شدن جنین در نوزاد ، جهش از اسپرم یا سلول تخم اولیه در هر سلول درون بدن کپی می شود. از آنجا که جهش روی سلولهای تولید مثل تأثیر می گذارد ، می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

سرطان ناشی از جهش ژرمینال سرطان ارثی نامیده می شود. حدود 5 تا 20 درصد کل سرطانها را تشکیل می دهد.


جهش و سرطان
جهش ها اغلب در افراد اتفاق می افتند. جهش ممکن است مفید ، مضر یا خنثی باشد. این بستگی به جایی دارد که در ژن تغییر ایجاد می شود. به طور معمول بدن بیشتر جهش ها را اصلاح می کند.

جهش منفرد احتمالاً باعث ایجاد سرطان نخواهد شد. معمولاً سرطان از جهش های متعدد در طول زندگی بروز می کند. به همین دلیل سرطان بیشتر در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد. آنها فرصت های بیشتری برای ایجاد جهش داشته اند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.